Onze portiers rollen de rode loper voor je uit

Gepubliceerd op 20 februari 2018

Je bent ze vast wel eens tegen gekomen tijdens je bezoek aan Spant; onze altijd vriendelijke en gastvrije portiers. Vol enthousiasme verwelkomen ze iedere gast, soms met een lolletje of een compliment, vaak met een gezellig praatje. Evert-Jan en Marcel zijn bekende gezichten bij de ingang. Maar doe je als portier nou de hele dag niks anders dan de deur voor mensen openhouden? Of houdt de baan toch meer in? En wat maakt een gastvrij ontvangst nou écht bijzonder? De heren vertellen!

Portier Evert-Jan

Evert-Jan

[/col]

Onze portier Marcel - Spant congrescentrum

Marcel

Even voorstellen

Evert-Jan: Ik ben Evert-Jan, geboren in Zeist en opgegroeid in Indonesië. Jarenlang heb ik voor de televisie gewerkt, en daarnaast ongeveer 20 jaar achter de schermen bij het theater. Toen het theater waar ik werkte zijn deuren sloot, ben ik bij toeval bij Spant terecht gekomen. Ik was dus al wel goed bekend met de theaterbranche, maar nog niet in de functie die ik hier bij Spant heb.

Marcel: Ik had voordat ik bij Spant begon nog helemaal geen ervaring in het theater, wat gezien de diversiteit van mijn vorige banen eigenlijk best opmerkelijk is. Ik heb een technische opleiding gevolgd en heb de helft van mijn werkzame leven in de service buitendienst gewerkt, bij een grafisch bedrijf en in de IT. Daarna heb ik veel andere dingen gedaan, zoals de KLPD, bij de omroep (AVRO-KRO-NCRV), bij een marktonderzoekbureau, ik ben (dagblad)bezorger geweest en ambulant jongerenwerker bij een wijkcentrum. Je kan dus gerust stellen dat ik ervaring heb opgedaan in veel verschillende werkvelden.

Als ik zo terug kijk, is er echter wel een rode draad in mijn werk: het werken met mensen, van alle leeftijden. En dat doe ik bij Spant nog steeds!

Portiers - Spant congrescentrum

Gastvrij ontvangst

Marcel: Als portier ben je in eerste instantie ook gastheer, ik wil graag alle gasten een persoonlijk en prettig gevoel geven. Bij binnenkomst maak ik daarom (oog)contact en probeer ik zichtbaar te blijven. “Kan ik u helpen”, “ik kom bij u”, “u wilt uw jas?” Het zijn kleine dingetjes die mensen het gevoel geven dat ze gezien worden, en dat ik voor ze klaar sta.

ik ze naar de inschrijfbalie of naar een specifieke zaal of ruimte. Vaak proberen we nog een stapje extra te doen. Na afloop van een evenement bel ik bijvoorbeeld een taxi voor gasten die naar het station of naar een hotel moeten.

Evert-Jan: Ik ben nog nooit chagrijnig naar Spant gegaan. Ik ontvang de gasten altijd met een lach, een praatje, en soms zelfs een knuffel. Doordat ik jarenlang bij de deur sta, heb ik met veel gasten een persoonlijke band opgebouwd. Het mooiste wat ik van een gast te horen heb gekregen? Dat je wanneer je binnen komt bij Spant, het lijkt alsof je een warme deken omgeslagen krijgt. Dat is toch het mooiste compliment wat je kunt krijgen als portier!

Mijn levensmotto is: lekker genieten! Ik ben nog nooit chagrijnig naar Spant gegaan.
Evert-Jan

Spant! Portiers

Welkomst door onze portiers

Contact met de gasten

Marcel: Met de meeste gasten heb je maar heel kort contact. Ik vraag sommige mensen naar de ervaring van hun dag, en deel dit dan weer met organisatie of de sprekers. Soms komt het tot een persoonlijk verhaal. Daarnaast ontvang je als portier gasten voor interne afspraken, bijvoorbeeld voor het leveren van goederen voor evenementen, of voor het bespreken van een theaterprogrammering. Er komen mensen van allerlei pluimage bij Spant, iedereen is welkom.

me bij de voornaam noemt, en nog leuker als ik een bezoeker dan zelf ook bij naam kan groeten.

Marcel: Voor veel ‘vrienden van Spant!’ heb ik een dubbelrol, naast portier ben ik soms ook gesprekspartner. Ik ga graag een gesprekje aan en geef met veel plezier een beetje extra aandacht. Bij kindervoorstellingen is het helemaal mooi, dan zeg ik eerst de kinderen gedag, daarna uiteraard ook de ouders. De kinderen zijn je toekomstige publiek!

Portiers Spant

Telefoon kwijt

Evert-Jan: Een bekende Nederlandse TV-presentatrice kwam na afloop van een voorstelling naar mij toe met de vraag of haar telefoon misschien was gevonden. Ik moest daar ontkennend op antwoorden, maar wilde haar uiteraard graag helpen. Hulpvaardig als ik ben, vroeg ik natuurlijk haar telefoonnummer, zodat ik kon bellen en misschien de telefoon kon traceren. Helaas vond ze dit toch niet zo’n goed idee.. Ze stelde voor om zelf even het nummer in te typen. Gelukkig ontdekten we al gauw waar haar toestel in de zaal lag. Ik tast nog steeds in het duister wat betreft haar nummer, helaas..

Blij met je werk?

Marcel: Ik ben ontzettend blij met mijn werk. Ik hou van theater en zeg soms bij ontvangst tegen mensen: “theater begint al aan de deur!” Dat meen ik echt, en die ervaring probeer ik gasten altijd mee te geven.

Theater begint al aan de deur!
Marcel

Onze portier Marcel

Onze portier Evert Jan - Spant!

Bijzondere werkplek

Evert-Jan: Persoonlijk vind ik dat Spant zich echt onderscheidt ten opzichte van andere theaters en congreslocaties in de service en vriendelijkheid die wordt geboden door het totale personeel. Bij het verlaten van het theater, zeker na een avond cabaret, zwaai ik de gasten vriendelijk uit, met de woorden; ‘Houd de lach vast in je hart’.

Houd de lach vast in je hart!
Evert-Jan


Leuk? Lees hier al onze blogs!

BLOGS