‘Van het begin tot het eind maak je alles mee, en dat is zo leuk!’
Jolien (25) is hoofd receptie en marketingmedewerker bij Spant congrescentrum. Een flinke verantwoordelijkheid, waarbij ze elke dag met 1000 verschillende dingen bezig is. Vragen over een groot congres of meer informatie nodig over een voorstelling? Jolien zorgt ervoor dat elke gast persoonlijk welkom wordt geheten, en ziet in geen enkele uitdaging een probleem. Deze dame zorgt ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Ze vindt het dan ook heerlijk om te zien dat theatergasten naar Spant komen om een avondje te genieten; ‘daar word ik nou echt vrolijk van!’
Harde werker
‘Voordat ik bij Spant kwam werken, was ik nog student. Spant is dus mijn eerste ‘echte’ baan. Ik begon al op vrij jonge leeftijd met bijbaantjes. Op mijn achtste had ik bijvoorbeeld al twee oppaskindjes. Daarna ben ik kranten gaan bezorgen, heb ik bijna 10 jaar bij een cactuskwekerij gewerkt en ben ik nog twee jaar bedieningsmedewerker geweest in een restaurant. Ja, ik houd er wel van om druk bezig te zijn!’
Stage bij Spant
‘Hoe ik bij Spant terecht kom? Na mijn havo ben ik HBO Hotel- en Event Management gaan doen op de Hogeschool TIO Amsterdam. Mijn eerdere stages waren erg hotelgericht; ik heb onder andere als dutymanager en in de
bediening bij een hotel stage gelopen. Daarna wilde ik wel eens wat nieuws proberen; mijn eindstage was dus bij Spant.’
‘Ik wilde graag op een marketingafdeling werken, omdat ik iets heel anders wilde doen dan bij mijn vorige stages. Eerlijk gezegd was het mijn doel om een kijkje in de keuken te nemen bij een vakgebied wat ik later totaal niet zag zitten. Ik had mijn toekomst namelijk al helemaal voor ogen: ik zou in een hotel gaan werken, in een operationele functie.. nooit gedacht dat marketing zo goed bij me zou passen, maar dat bleek later dus juist wel! Ik ben uiteindelijk bij Spant gebleven. Op mijn laatste stagedag werd ik gevraagd of ik wilde blijven als receptie- en marketingmedewerker, daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik vind de receptie een geweldige plek.
Alle ballen in de lucht
‘Korte tijd nadat ik was begonnen als receptie-/marketingmedewerker, werd ik al hoofd van de afdeling Receptie. Ja, ik ben jong om een hele afdeling te leiden, maar ik neem graag een uitdaging aan, en deze werd me geboden! De afdeling receptie is niet zo groot, en volgens mij leer je het best door gewoon te doen. Tot nu toe gaat dit me goed af. Veel mensen verwachten niet dat zo’n jonge meid hoofd van de afdeling is, wat het des te leuker maakt.’
Gastvrouw plús
‘Als afdelingshoofd van de receptie én marketingmedewerker, zijn mijn werkzaamheden ontzettend divers en ook nog behoorlijk hands-on, wat een hele goede combinatie is voor mij. Het is heel leuk om te zien dat, als je iets voor marketing voor een voorstelling heb gedaan, bij de receptie de kaartverkoop ineens omhoog gaat. Dan merk je echt dat je het ergens voor doet. Van het begin tot het eind maak je alles mee, en dat is zo leuk!
Ik houd me bezig met alles wat met kaartverkoop te maken heeft; van een voorstelling aanmaken via het kaartverkoopsysteem, tot de kaarten verkopen en ervoor zorgen dat de zaal gevuld is, door de voorstellingen actief te promoten. Daarnaast houd ik de website bij, maak ik brochures, en heb ik natuurlijk leidinggevende functies voor de kassamedewerkers. Bovendien ben ik regelmatig ’s avonds tijdens voorstellingen aanwezig bij de kassa.
Dan ben ik ‘gewoon’ receptiemedewerker, waarbij ik gasten te woord sta, opdrachtgevers help waar nodig, en de telefoon op neem. En ik spring af en toe bij voor de marketing van de afdeling Congressen en evenementen.’
‘Een van de leuke bijkomstigheden van mijn werk is dat ik af en toe nieuwe theatervoorstellingen kan bekijken. Ik houd er juist van om naar voorstellingen te gaan waarvan ik vooraf nog geen enkel idee heb of ik het leuk vind. Ik ontdek steeds meer nieuwe inspirerende voorstellingen, waarbij ik het extra leuk vind om achteraf de voorstelling na te bespreken met theatergasten.’
Bijzondere verhalen aan de balie
‘Soms maak je bijzondere dingen mee. Er stond op een dag iemand bij de balie die idolaat was van een artiest, en een cadeau had meegenomen met de vraag of diegene het persoonlijk af kon geven bij de artiest in kwestie. Uiteraard hebben wij ervoor gezorgd dat het cadeau aan de artiest werd overhandigd. Ook hebben we wel eens een dame met een hondje aan de balie gehad, die de mooie droom had om samen met haar hondje op het toneel te staan en volle zalen te trekken. Ze wilde heel graag weten hoe dat allemaal in zijn werk gaat, en waar ze aan moest denken. De verhalen van mensen die we tegen komen zijn zó ontzettend divers, dat is écht wat mijn werk zo mooi maakt.’
‘Ja, ik ben jong om een hele afdeling te leiden, maar ik neem graag een uitdaging aan, en deze werd me geboden!’
Snel schakelen
‘Als eerste aanspreekpunt word ik vaak onderbroken in wat ik aan het doen was, waardoor ik goed moet kunnen schakelen. Het gebeurt dagelijks, dus mijn motto is gewoon “niet denken, maar doen”. Soms weet ik daardoor dan even niet meer waar ik mee bezig was, als ik terug kom. Daar kan ik altijd wel om lachen. Ik vind het belangrijk dat we zo snel mogelijk bij de balie zijn als er een gast staat. Ik heb daardoor al een paar keer meegemaakt dat ik zo snel wilde opstaan, dat alles van het bureau af viel en mijn stoel achterover viel. Iets te enthousiast!’
Persoonlijk en gastvrij
‘Ik vind het belangrijk dat we vaste gasten en Vrienden van Spant herkennen, en ze bijvoorbeeld bij naam kunnen begroeten en persoonlijk te woord kunnen staan, en soms zelfs persoonlijke tips kunnen geven. De meeste van onze Vrienden waarderen dit stapje extra enorm, maar ik probeer het ook af en toe bij gasten die minder vaak komen. Jammer genoeg kun je natuurlijk niet iedereen herkennen, maar de persoonlijke aandacht maakt Spant echt bijzonder. Ik vind het bovendien heel fijn dat alle collega’s van Spant altijd klaar staan en meedenken als er iets gevraagd wordt. Dit maakt Spant echt tot een gastvrij theater, en ik ben er super trots op dat ik hier mijn deel aan kan bijdragen. Als een gast met een goed gevoel naar huis gaat, ben ik tevreden!’