6 tips om van jouw event een contentkatalysator te maken

Gepubliceerd op 9 maart 2022

Dat ene grote evenement. Máándenlang werk je er naartoe. Heel je ziel en zaligheid leg je erin. En dan, binnen een dag of misschien een paar dagen, is het plotsklaps weer voorbij. Met een goede contentstrategie, zorg je ervoor dat je event zich niet tot één, twee of drie dagen beperkt. Je evenement krijgt meer impact. Het vergroot je bereik en versterkt de relatie met je bezoekers. Lees hier hoe je van jouw evenement een contentkatalysator maakt.

Even vooraf…

Voordat je gaat bloggen, vloggen, posten, tweeten en retweeten over je evenement is het van belang dat je je doel bepaalt. Moet het meer bezoekers voor je evenement opleveren? Wil je jezelf als expert profileren? Wil je kennis delen? Of bijvoorbeeld je relaties in het zonnetje zetten? Je doel is het kader voor de content die je vervolgens gaat delen rondom je evenement

#1. Introduceer een hashtag

Het begint allemaal met een goede hashtag. Bedenk een unieke hashtag, die mensen meteen begrijpen en makkelijk kunnen onthouden. En dan – met een groot uitroepteken: communiceer je hashtag vanaf het begin in ál je contentuitingen. Dus in je nieuwsbrieven, uitnodigingen en social media-posts, maar ook op de brandingselementen op je event zelf. En vergeet niet je sprekers hierop te briefen.

#2. Buit je programma uit

De inhoud van je programma is de basis van je event. Schreeuw van de daken wat je bezoekers van jou kunnen verwachten. Deel updates over het programma, vertel over je sprekers en licht thema’s uit. Lopen er verschillende lezingen, workshops en interviews parallel aan elkaar? Doe suggesties voor programmaroutes.

#3. Werk samen met je sprekers

Bespreek met de sprekers van je event wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Ook zij hebben baat bij meer bereik. Interview hen bijvoorbeeld voorafgaand aan je event over wat zij gaan brengen. Vraag om losse quotes en foto’s. En film je sprekers tijdens het event. Deel je de content? Tag de sprekers dan. Maak het hen vervolgens zo makkelijk mogelijk om de content ook te plaatsen op hun kanalen.

#4. Maak van je gasten je ambassadeurs

Stimuleer je gasten om te posten over je event. Koppel een winactie aan het plaatsen van een tweet. Zorg voor een ‘social wall’ op de presentatieschermen zodat je gasten hun tweets voorbij zien komen. En zet bijvoorbeeld een photobooth met een iconische achtergrond neer, die je gasten heel graag delen op hun kanalen. Belangrijk: reageer op de posts van je gasten. Ook zij willen meer bereik en zo zorg je voor een continue stroom van posts. Nog een tip: geven je gasten een positieve review? Vraag of je die mag gebruiken voor bijvoorbeeld de aankondiging van je volgende event.

#5. Leg je event vast

Alles wat er gebeurt op je event, kan materiaal zijn voor content. Van de catering tot wat er gebeurt achter de schermen en van de workshops tot de borrel na afloop. Afhankelijk van je doel uiteraard. Bedenk van tevoren goed wat je op beeld wilt vastleggen. Alles livestreamen is tegenwoordig heel eenvoudig. Maar je kunt er ook voor kiezen om een registratie maken van bepaalde programmaonderdelen. En een videograaf en fotograaf zorgen juist voor sfeerimpressies van je event, bijvoorbeeld voor een aftermovie. Al deze beelden kun je nog maanden hergebruiken op je kanalen.

#6. Deel je learnings

Van ieder evenement dat je organiseert, leer je weer. Wat ging goed? Wat kon beter? Wat zou je volgende keer anders doen? Werk je learnings uit tot een case en deel deze, zodat anderen weer kunnen leren van jouw ervaringen.

Wij werken graag samen om de juiste content voor jouw organisatie te verzamelen.

Leuk? Lees hier al onze blogs!