Zes tips voor duurzame branding bij jouw event

Gepubliceerd op 25 juli 2022

Organiseer je een event, dan ontkom je niet aan branding. Maar als je niet oplet, draagt je eventbranding behoorlijk bij aan onze wegwerpmaatschappij. Stickertje hier, spandoekje daar, vlaggetje in de lucht en rollup-bannertje op de grond. Hoe zorg je ervoor dat jouw branding duurzaam is? Daarvoor geeft Leonie de Kleijn tips. Zij is eigenaar van KONNEX Reclame/belettering, onze partner in branding.

Voorkom overbodige branding

“Uitpakken met branding is fantastisch en maakt zeker indruk op je gasten”, zegt Leonie, “Maar wees realistisch, een event is vaak eenmalig. Blijf jezelf daarom bij ieder brandingsitem de vraag stellen of het echt van toegevoegde waarde is. Draagt het bij aan je doelstelling of is het overbodig?”

“Als eigenaar van een bedrijf in visuele binnen- en buitenreclame gooi ik met deze tip misschien mijn eigen glazen in”, vult Leonie aan, “Maar we vinden het belangrijk om onze klanten zo goed mogelijk te adviseren. Als dat betekent dat ze bepaalde branding beter achterwege kunnen laten, dan hoort dat er ook bij.”

Ga voor meervoudig gebruik

Ieder jaar een nieuwe banier laten drukken of de vlaggen bij de entree van je event vervangen? Niet de meest duurzame keuze. “Produceer branding die meerdere edities van je event mee kan. Bijvoorbeeld door het jaartal van het event er niet op te zetten of een slogan te bedenken die meerdere jaren volstaat”, adviseert Leonie, “Dat vraagt wel van bedrijven dat ze stilstaan bij de lange termijn.”

Kies materialen bewust

Watergedragen inkt, kunststoffen zonder pvc en materialen van gerecyclede producten. Al dan niet lokaal geproduceerd. Fabrikanten in de brandingsbranche richten zich steeds meer op het ontwikkelen van milieuvriendelijke materialen. Leonie: “Je ziet dat op dit moment aan alle knoppen wordt gedraaid om steeds duurzamere producten te maken. We zijn er nog lang niet, maar er is al veel mogelijk. De moeite waard dus om je hierover te laten informeren.”

“Bedenk ook goed of een bepaald materiaal de beste keuze is voor de uiting”, vervolgt ze, “Wil je dat een uiting meerdere jaren meegaat? Zorg er dan voor dat hij kwalitatief sterk genoeg is. Is iets juist voor eenmalig gebruik? Dan ben je waarschijnlijk duurzamer uit met een reclamebord van karton met een FSC-keurmerk dan eentje van kunststof.”

Hergebruik oude materialen

Kom je in jullie opslag nog oude reclameborden tegen? Of is de opdruk op een banier verouderd? Zet het niet meteen bij het grofvuil! In sommige gevallen kunnen bepaalde onderdelen nog prima hergebruikt worden.

“Als er bijvoorbeeld gewerkt is met een sticker op een kunststof bord, hoeven we die alleen maar te verwijderen en te vervangen door een nieuwe sticker. Zo gooien we maar een deel weg”, aldus Leonie, “Bovendien zijn er geweldige bedrijven die afgedankte spandoeken en vlaggen een tweede leven geven door er tassen van te maken. Wij bemiddelen hier graag in.”

Zorg voor branding die goed te verwijderen is

Niets zo zonde als dat wanneer je ergens een sticker of een bord verwijdert, je de muurverf meetrekt of gaten in de wand achterlaat. Leonie: “Zorg er altijd voor dat je brandingsmaterialen na afloop van het evenement eenvoudig weg te halen zijn. Scheelt een hoop gedoe. Je kan het dan hergebruiken en er hoeven achteraf geen nieuwe materialen aan te pas te komen om de schade te herstellen.”

Kies voor digitale branding

“Mijn laatste tip ligt in het verlengde van wat wij zelf bij KONNEX doen: kijk of je bepaalde branding kunt digitaliseren”, sluit Leonie af, “De digitale narrow casting van Spant is hiervan een mooi voorbeeld. Organisaties die een event organiseren mogen hier gebruik van maken. Bepaalde branding of informatievoorziening hoef je daardoor niet fysiek te produceren, maar geef je weer op de schermen.”

Ga jij voor duurzaam?

Als congrescentrum waar ieder bezoek honderd procent CO2-neutraal is, zijn we bij Spant altijd op zoek naar duurzame oplossingen. Wil jij hierover sparren voor jouw event? We helpen je graag verder.

Neem contact op